Thursday, March 8

Jangan Meniru Dalam Peperiksaan

*Update*

Dari berita lecturer kesayangan aku, Prof Nasir, beliau bagi amaran janganlah student2 especially kitaorang student UM meniru dalam peperiksaan sebab satu akta baru yang lebih berat akan dikenakan.(OMG!) Beliau yang baru balik meeting dari PANEL TATATERTIB PELAJAR dah bagi siap amaran awal2.  Disebabkan apa yang beliau cakap tuh sangatlaa menarik perhatian aku, ditambah pula aku suka subjek law (bab2 sue orang dan court cases).

So, apa fine(denda) yang akan dikenakan pada student yang meniru?
1. Didakwa dan dibicarakan di Mahkamah Pelajar (woww... sounds so interesting kalo berdiri kat kandang court tuh...heeee~~)
2. Denda sebanyak RM200 (Ya Allah, bagi seorang student byk tuh boleh bli satu external hardisk atau bli dua bijik bag sandang brand Adidas)
3. Expulsion from university (kes teruk)

Yang ketiga2 atas tuh yang akta lama punya, so new act ditambahkan *,*, iaitu:-
 -  Pelajar yang didapati meniru akan digantung pengajiannya selama 2 SEM. (waittt... 2 SEM?! It is 2 SEMMM!! Satu sem bersamaan dengan 6 bulan... kalo 2 sem pula bersamaan dengan setahun...Lama tuh abis tuh bila nak graduate?! haaaa tergigit2 la kau)

Tapi Prof Nasir juga cakap bagaimana dengan case pelajar yang accidentially brings the note into the exam hall without intentionally? Ada pula.Ya. Ini adalah kes yang semakin hangat diperdebatkan. Ewahh. Bagi pelajar yang secara x sengaja 'terbawa' nota dalam exam hall dalam poket ke, ape ke, cepat2 la angkat tangan terus beritahu dekat pengawas peperiksaan so that u can seat your paper back. Kalo x nanti boleh didakwa da jadi satu masalah pulak.

So pengajarannya janganlah meniru. Alaaa aku pun pernah meniru tapi dalam test la, kat kelas (Opsss! *cover*cover*, sume orang nak full marks). Kalo dalam exam hall matilah kene tangkap boleh kene sue tau. Meniru dalam exam orang cakap you are loser. Tapi sumpah bile dgr cerita Prof nie, seram meremang sendiri.

No comments: