Sunday, February 10

Kisah Pinggan pada Hari Raya Cina.

Selamat Tahun Baru Cina kepada semua rakyat Malaysia =). Actually raya cina tahun ini agak meriah sikit kat tempat aku, semalam fuhhh berdentum2 mercun pong-pong lewat malam. Yalah raya mestilah ada mercun nak bagi meriah sikit. Hari ini 10 Februari jiran Cina depan rumah aku ajak satu family datang makan rumah diaorang. So aku pun apa lagi pergilah makan free kot. Tak payah nak risau pasal makanan semua makanan dia katering, sebab menu dia memang kemelayuan pun : nasi dagang, roti jala, kuih lepat pisang, sambal budu, ayam goreng, karipap and kuih muih lain. Aku pun balun la nasi dagang perghh memang sedap la kuah dia. 



Satu yang aku nampak pasal makan2 masyarakat Cina ni kan, diorang sangat simple. Hanya bagi pinggan plastik pakai then buang, air pun air kotak yang direndam dalam ais nak bagi sejuk. Semuanya segera. So tak payah nak basuh2 pinggan. Tak macam orang Melayu (berdasarkan pengalaman dalam bab2 kenduri kat rumah sendiri), yang katering pun akan diisinya dalam bekas yang cantik2. Lepas tuh pinggan dan gelas pulak memang yang jenis duduk dalam almari berkurun2 yang hanya untuk digunakan sekali-sekala. Kadang2 aku pun tak pernah tahu adanya pinggan yang cantik kat rumah aku sendiri. Biasalah mak2 kita kan hobinya menyimpan pinggan dan tupperware. Sampaikan semalam tibanya katalog tupperware jenama Epal kat rumah. Seperkara lagi mak aku ni jenis tradisional orangya. Semua kene buat sendiri : basuh pinggan dan gelas.

Ohh ya, semalam munculnya pelangi depan rumah aku. Apalagi teruslah snap picture. Serius dah lama tak tengoh pelangi weyhh. Sungguh indah kejadian alam. Terasa hati ni tenang sikit. Teringat pulak zaman kecik2 dulu selalu nak jalan atas pelangi. Lepas tuh fikir macam manalah pelangi tuh timbul dari hujung sana ke hujung satu lagi. Selalu berangan2. Then satu lagi yang tak pernah lupa ialah aku pernah mimpi planet marikh tuh betul2 dekat gler dengan bumi depan rumah aku, macam dalam gambar ni. =.=

Pelangi depan rumah.

Pelangi yang cantik.

Yaya




No comments: