Sunday, October 20

Masa Depan Hujung Tanduk


"What u want to do in real estate? Gave out passion." - Dr Has.

The truth is,

I don’t have passion. 

Bila dibilang masa depan, jangan dibuat main2. 
Bila ditanya apa yang kau nak jadi lepas graduate ni? - Aku tak tahu.

Ya. Walaupun setelah empat tahun belajar course ni, aku takde menunjukkan satu minat pun. Nak salahkan uni sendiri yang bagi offer course ni?
Orang cakap bila da dapat offer tuh, terima saja. belajar saja. sebab ada beratus2 lagi di belakang yang berebut2 nak masuk uni - cuma bukan peluang diaorang.
So peluang tu dapat ke aku, dan aku bersyukur. sebab aku yang terpilih.
Tapi, setelah 4 tahun belajar, menunggu pada satu tahap minat itu datang, tapi tak datang2.
Apa guna pointer baik kalau minat kosong.
Bila tanya kawan2 kelas yang lain ada yang sudah tahu masa depan dia apa, dia minat apa, nak jadi apa. Aku jeles.
Sebab aku tak pasti masa depan aku apa, nak jadi apa.

Bila aku tanya kawan2 yang lain, ada jugak yang sama seperti aku - kekeliruan.
Alhamdullilah aku tak keseorangan.
Ada satu pepatah berkata "Kalau kau fikir kau sorang-sorang dekat dunia ni, kau loser". 
So ada orang kedudukannya sama seperti aku, termasuk kawan2 lain course, yang berfikir untuk lari bidang.

Kalaulah kau fikir apa yang kau belajar sekarang adalah masa depan sendiri, betul. Dan juga salah. Sebab mungkin peluang yang lebih baik datang, 180% langsung berbeza dari apa yang  kau belajar. Fikir positif.

Minat. Memang banyak yang aku minat. 
Jangan sesekali ingat aku nak lepaskan bidang Fotografi - Itu adalah minat aku, passion aku. Ada kawan tanya asal tak jadi photographer sambilan? 
No. Bakat aku tak sampai langsung ke tahap itu, ada orang yang jauh lebih baik dan talented. Itu aku fikir.
Cuma nak asah lagi, nak beli camera dslr pun tak lepas lagi. Tunggu kerja dulu, dslr pun berlambak yang mampu milik, cuma kena pandai pilih, dan yang penting - Pandai guna, bak pepatah 
"It is not about the camera, it's about the photographer."
Dan boleh lah guna dslr ambil gambar asli dia tanpa di-edit.
Dan aku pulak sangat cerewet kalau bab2 ni.
Ada kawan cakap "yaya bila kahwin nanti mesti kau nak wedding photographer dan gambar cantik2 kan".
Ya itu mesti, gambar mesti lawa dan elegan. Aku cerewet, mesti nak hasil yang baik punya.
Tapi kahwin jauh sekali, ini perkara yang paling aku kurang. Aku muda lagi, banyak benda nak fikir - loan belajar, pergi bercuti, loan kereta kena bayar balik.
Tapi bercinta itu boleh, itu perasaan normal manusia. Cuma kena tahu adab.

Minat. Bisnes.
Uishhh bisnes apa tuh? 
Sudah tahu, biarlah rahsia.
Harap2 menjadi untuk masa depan.
Taklah hangat2 saja.

Yaya

No comments: