Wednesday, December 17

Hello Utara! Part 1 ~ PENANG

Secara tak sengaja aku telah terpergi ke Penang bila makcik aku ajak mak sebab dia ada meeting kat sana. So disebabkan mak nak ikut aku pun terikut sekali. Jadi kami berempat, aku, mak, embong dan chik. So ni dikira percutian mak-mak la ye. Memang best la sebab sambil2 tuh nak melawat makcu aku kat kedah so ni holiday belah2 utara la :D

1st day - Seberang Jaya, Penang
2nd day - Penang Hill & Sungai Petani, Kedah
6th day - balikkk

Actually aku pun tak tersangka dapat berjalan2 belah utara 3 negeri sekaligus dan satu negara oversea (Thailand). Terima kasih pakcu yang memang baik hati bawak kami jalan2 dan siap belanja makan sekitar Kedah dan Perlis. 

1st Day.

Dari keyel bila sampai penang dah petang so terus check in. Nak cari hotel ni aku guna waze dan tersalah masuk simpang sampai naik Jambatan Pulau Pinang haha. Embong cakap xpelah ronda2 sebab aku memang jakun nak tengok jambatan pulau pinang. Hotel tuh tak sampai pulau pun dia terletak kat belah tanah semenanjung. Nak dijadikan cerita embong aku ni booking bilik yang family suites punya so memang besar laa dapat 2 katil king size agak2 lebih seploh orang boleh tido. Tapi makcik aku tak kisah sebab dia boleh claim kat company dia ikut pangkat dia :D

Petang Malam tuh memang kami jimat makan sebab bawak bekal. Mak2 ni suka masak taknak tinggal dalam peti dan siap buat asam buah lagi :D

Jambatan Pulau Pinang

Keadaan dalam bilik hotel. Cantik.

Lobi hotel besar tiptop

Bekalan dari umah makan kat sini murah dan menyihatkan.



2nd day.

Pagi tuh sebelum embong g meeting kteorang brekfes dulu kat hotel. Memang banyak pilihan menu dia rambang mata. Chik dah beberapa kali round makan. Aku nak bagi 4 bintang kat hotel ni. 

Breakfast nasik lemak dan bubur.

buat kopi dalam bilik sementara menunggu orang meeting.


So lepas embong abis meeting petang tuh aku ajak g penang hill. Sebab satu je aku nak tengok love chains yang feymes tuh. Tiket tren naik atas pun xla mahal sgt rm8 kalau bawak ic. Cuaca dia sejuk berangin tapi tak sesejuk cameron. Nama lain penang hill ialah Bukit bendera, dalam banyak2 bunga kat situ aku terjumpa my feveret daisy! Jakun kejap. Nak round2 jalan kaki kat sini memang besar dan penat so kteorang just guna khidmat kereta pelancong. Bayar rm30 tuh satu kereta dalam masa 25 minit. So dapatlah round2 penang hill dan driver tuh stop2 kat checkpoint menarik nak tangkap gambar. Boleh nampak satu pulau pinang dari atas bukit. Masa aku pergi tak ramai sangat orang tuh yang best tuh tenang sikit. Lewat petang tuh terus gerak balik rumah makcu dekat sungai petani. Rupanya dekat je dalam masa sejam.

area tempat parking.

area kaunter tiket. 


keadaan tren.

jadi bunga.

mak koi

tren. bodyguard tuh menyibuk

susunan.


boleh tengok view satu pulau pinang atas bukit nie.

kunci paling kukuh.

love chains!

daisy

peti surat.

haa aku tak tahu ape benda ni.

jalan ke tren

tingkap ciri2 bangunan klasik.

kereta api lama XD

biru lauttt
Memang seronok pergi penang hill. Ada masa nanti nak pergi lagi.
Sambung part seterusnya, belah Kedah pula.

Yaya



No comments: